• Skandia/

Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari-mars 2016: Ny tillförordnad vd och positivt rörelseresultat

Sammanfattning av första kvartalet 2016 (jämförelsesiffror för 2015 inkluderar endast den svenska verksamheten då den norska verksamheten separerades i oktober 2015):

-    Intäkterna för det första kvartalet 2016 uppgick till 198 (166) MSEK.
-    Rörelseresultatet för det första kvartalet 2016 uppgick till 28 (25) MSEK.
-    Kreditförlusterna för det första kvartalet 2016 uppgick till -2 (-1) MSEK.
-    Utlåningen till allmänheten ökade under det första kvartalet med 1 509 MSEK till 48 117 (46 608) MSEK.
-    Total likviditet uppgick per den 31 mars till 8 728 jämfört med 11 075 MSEK vid årsskiftet.
-    Kapitaltäckningsgraden uppgick per den 31 mars till 20,7 procent jämfört med 21,4 procent vid årsskiftet.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, kommenterar kvartalet:
Det är med glädje jag presenterar ett positivt resultat i Skandias bank, som numera är en helt svensk verksamhet. Resultatet beror framför allt på räntenettot där den bibehållna marginalen i kombination med ytterligare volymtillväxt bidragit.

Vad gäller kostnaderna för första kvartalet är de 28 MSEK högre än motsvarande kvartal 2015. De högre kostnaderna beror på ökade affärsvolymer. Dock har kostnaderna, exklusive nedskrivning, minskat med 53 MSEK jämfört med det sista kvartalet 2015. Det har sin förklaring i att banken under första kvartalet reducerat personalkostnader, externt köpta tjänster samt lägre driftskostnader. Nyckeltalen vi presenterar idag visar att vi är på god väg men ännu återstår ett intensivt arbete för att säkra en stark framtida resultatutveckling.

Inledningen av 2016 har inneburit fler kunder och fortsatt god tillväxt inom bolån. Fokus för 2016 är att fortsätta växa med god lönsamhet och bibehållen risknivå. Tillväxten inom bolån har, från 2013 till den sista mars 2016, varit 78 procent. Den svenska ekonomin förväntas vara fortsatt stabil och konjunkturen god. Därför bedömer vi att kreditförlusterna även framöver kommer att ligga på fortsatt låga nivåer.

Det kommande amorteringskravet på bolån kommer inte att påverka våra kunder i någon större utsträckning eftersom kunder med en belåningsgrad över 70 procent redan idag måste amortera. Bland våra kunder med en belåningsgrad på 50-70 procent har vi sedan länge sett en sund amorteringskultur.

Vad gäller sparandet har vi sett att den börsoro som inledde året har lett till att kunderna minskat sitt fondsparande något och att den förvaltade fondförmögenheten har minskat. När det kommer till inlåning ligger nivåerna på en i stort sett oförändrad nivå. Vi följer den pågående diskussionen kring skuldsättningskvot och anser att det finns bättre medel att reglera utlåning till bostadsändamål med. I Skandias bank bedömer vi bland annat skuldkvot, amorteringsnivå och belåningsgrad när vi tittar på kundens situation, men vi har ingen fast gräns idag. En skuldsättningskvot skulle troligen slå hårt mot dem med låga inkomster men som har andra tillgångar.

Nyligen blev det officiellt att jag, efter 28 år inom Skandia, lämnar vd-posten för att gå vidare till nya utmaningar. Vi har en stark och stabil bankledning som inte är beroende av mig som person och utvecklingen går enligt plan. Därför känns mitt beslut att lämna över stafettpinnen helt rätt ur ett personligt perspektiv såväl som ur bankens.

Ny tillförordnad vd
Från och med i dag är Johanna Cerwall, tidigare COO i banken, utsedd till tillförordnad vd. Johanna Cerwall har varit anställd i Skandia, och en del av bankledningen, sedan januari 2015. Innan dess har hon bland annat haft en rad chefspositioner inom Swedbank.

Förändringar i styrelsen
Vid bankens stämma den 22 april valdes Niklas Johansson till ny ordförande. Hans Jacobson valdes in som ny extern styrelseledamot. Hans Jacobson tar även över ordförandeposten i risk-och revisionsutskottet. Hans Jacobsson har lång erfarenhet av bankverksamhet från en rad ledande positioner inom Nordea. Senast kommer han från rollen som senior advisor på Nordea.

Niklas Midby kvarstår som ordförande i Skandiabanken ASA
Niklas Midby lämnar i samband med stämman sitt uppdrag som styrelseledamot och ordförande i banken. Niklas Midby kvarstår som ordförande i Skandiabanken ASA. Christer Löfdahl lämnar sitt uppdrag som styrelseledamot och ordförande i risk- och revisionsutskottet. Christer Löfdahl behåller sitt styrelseuppdrag i moderbolaget Skandia Liv.

Rapporteringsdatum under 2016:
9 augusti, första halvåret
27 oktober, tredje kvartalet

Delårsrapporten för januari-mars 2016 bifogas

All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på: https://www.skandiabanken.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/

Skandiabanken Aktiebolag (publ) offentliggör denna information i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen skickades in för offentliggörande den 26 april 2016 kl. 07:30.

Öyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Lennart Erlandson, CFO, 08-788 20 56
Pontus Haag, informationsansvarig, 08-788 47 12

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press