SkandiaBanken först med nya Internettjänster

SkandiaBanken först med nya Internettjänster SkandiaBanken har under hösten lanserat ett stort antal nya tjänster på Internet. Några av tjänsterna är SkandiaBanken först med att erbjuda. Nu kan kunderna själva, direkt via Internet, flytta pengar till och från valfritt bankkonto i en annan svensk bank. Göran Lenkel, VD i SkandiaBanken, säger i en kommentar: - För att erbjuda kunderna verklig nytta måste våra tjänster ständigt utvecklas i en dialog med våra kunder. När, var och hur styrs inte längre av oss, utan av kunden, säger Göran Lenkel. En annan nyhet på Internet är en interaktiv Demo som gör det möjligt för dem som ännu inte är internetanvändare att testa hur olika tjänster fungerar. Exempelvis handla aktier och fonder, ansöka om lån eller betala räkningar. - Vi vill förklara på ett pedagogiskt sätt hur olika tjänster fungerar och påvisa fördelarna med Internet. Det finns fortfarande människor som inte kommit över tröskeln till Internetvärlden, säger Göran Lenkel. Listan på nya tjänster kan göras lång. Bland annat går det numera också att ansöka om kontokredit och bolån direkt på nätet och få svar inom 24 timmar. För den som handlar med aktier via nätet erbjuds en egen aktiebevakningslista och ekonominyheter i realtid. Via SkandiaBankens Internetplats förmedlas förutom bankens egna tjänster även stora delar av Skandia koncernens produktutbud. Bland annat kan nämnas Skandias (SkandiaLinks) väl utvalda fondsortiment med förvaltare från hela världen. För att hjälpa kunderna ytterligare i beslutet att välja rätt fonder samarbetar SkandiaBanken med de två ratinginstituten Morningstar och W-rating. Sedan augusti erbjuds ett större antal tjänster också via WAP. Nya kanaler som blir möjliga framöver är Digital TV, Pocket-PC och PalmPilot. Detta för att skapa bästa möjliga tillgänglighet för kunderna. I april i år startades också verksamhet i Norge, vilket blivit en succé. På drygt ett halvår har banken 50.000 kunder. För mer information kontakta Göran Lenkel, VD SkandiaBanken, tel 08-4636001 Helena Ruhmén, marknadschef SkandiaBanken, tel 08-463 62 37, 070-368 08 25 Gunilla Svensson, pressekreterare Skandia, tel 08-788 4297, 070-5757578 SkandiaBanken som är en Internetbank för privatpersoner startade 1994 och blev snabbt ett tydligt alternativ till storbankerna. Det enda besökskontoret ligger på Norrmalmstorg i centrala Stockholm. Två år i rad har SkandiaBanken blivit utsedd till Årets Bank av tidningen Privata Affärer. I dag har banken drygt 370.000 kunder. Det är gratis att vara kund i Skandiabanken. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/30/20001030BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/30/20001030BIT00590/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 650 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se