Skandias Placeringsutsikter: Börsrekylen har skapat köpläge

Efter vårens börsrally byttes optimismen ut mot oro för tillväxten, och världens börser föll. Rekylen har enligt Skandias återkommande rapport Placeringsutsikter skapat ett bra tillfälle att öka i aktier igen.

– Höstens börsnedgång har gjort att aktier blivit lite billigare igen och vi tycker att det är köpläge. Vi tror på fortsatt tillväxt, men att den kommer att bli lägre framöver än den varit historiskt. Det betyder att alla sparare måste ställa in sig på att avkastningen på både aktier och räntor blir lägre än den varit tidigare, säger Skandias sparekonom Maria Landeborn.

Låg avkastning på räntesparande bara att acceptera
Den låga tillväxten betyder att centralbankerna kommer att fortsätta med sina aggressiva stimulanser, och även om räntevapnet redan är utnyttjat till max så fungerar sedelpressarna fortfarande. För spararna innebär den låga räntan att avkastningen på räntesparande inte blir särskilt hög. Men det är inte så farligt som det låter eftersom inflationen också är noll.

– Oavsett hur låga räntorna är så har de ändå en given plats i sparandet. De ska fungera som en krockkudde om något oväntat händer och bevara värdet på kapital när aktier faller i värde. Den som har pengar att placera när börsen gått ner kan bli en vinnare eftersom det så småningom kommer fina köptillfällen, säger Maria Landeborn.

Välj aktiemarknader och räntefonder med omsorg
För fondsparare gäller det att ha en bra balans i portföljen och att navigera rätt bland världens aktiemarknader och ränteplaceringar. I Skandias Placeringsutsikter rankas sju av världens aktiemarknader med hjälp av en värdeindikator, där 1 är högst potential och 7 är lägst. Japan och Sverige pekas ut som de två marknader med högst potential. Indikatorn bygger på tre faktorer – hur börsen har utvecklats på lång och kort sikt, aktievärderingar och vinsttillväxt. Ett långsiktigt sparande bör bygga på en kombination av ränte- och aktiesparande på flera olika marknader.

Även bland räntefonderna gäller det att skilja agnarna från vetet.

– Penningmarknadsfonder ger en låg avkastning, men de fungerar precis som en krockkudde ska göra i portföljen om något oväntat händer. Den som vill spetsa sitt räntesparande kan istället välja en företagsobligationsfond inriktad på Europa, säger Maria Landeborn.

Placeringsutsikter utkommer en gång i halvåret.

Maria Landeborn, sparekonom Skandia, 08-788 18 81
Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se