Dom ger Skanskas bostadsavtal godkänt och nu förbättras informationen ytterligare

I en dom i Marknadsdomstolen idag konstateras att Skanska lämnat tydlig information i sina förhandsavtal för bostadsköpare. Därmed lämnas Konsumentombudsmannens (KO) stämning utan bifall. Sedan finanskrisens start hösten 2008 har Skanska dessutom förbättrat informationen till bostadskunderna och ytterligare insatser sker kontinuerligt.

– Vi välkomnar domen som visar att Skanska inte har brutit mot marknadsföringslagen. Samtidigt vet vi att det är en stor och komplicerad affär när man köper ett nytt hem, därför strävar vi hela tiden efter att ge bättre information och bli tydligare i dialogen med våra kunder, säger Kaj Stenman, försäljningschef på Skanska Nya Hem. KO:s stämning från maj 2009 avsåg i huvudsak de förhållanden och villkor som gällde på den svenska bostadsmarknaden under slutet av 2008. Efter Lehman Brothers krasch hösten 2008 uppkom en ny situation. Flera personer hade svårighet att fullfölja sina ingångna affärer och vilka regler som då gällde på bostadsmarknaden var otydliga. Det visade sig att en del bostadsrättsköpare uppgav sig inte fullt ut ha förstått den information om avtalsvillkoren som Skanska och andra aktörer lämnat. Skanska har som en ledande aktör på den svenska bostadsmarknaden tagit till sig den kritik som kunder riktade mot informationen kring förhandsavtalen och vidtog åtgärder för att öka och förtydliga informationen till konsumenterna. Redan under december 2008 infördes ett trygghetspaket som tydliggör och begränsar kundens risk i samband med ett bostadsrättsköp; läs mer om Skanska erbjudande på www.skanska.se/godaffar . Därefter har arbetet med att förbättra informationen fortsatt med bland annat förändringar i broschyrer, på hemsidan och i dialogen mellan Skanskas personal och våra kunder. I dagens dom konstaterar Marknadsdomstolen bland annat att: ”Skanska i aktuellt förhandsavtal tydligt har uppgett att underlåtenhet att fullgöra de genom avtalet åtagna förpliktelserna medför en skyldighet att ersätta motparten för därigenom uppkommen skada.” Domen kan i sin helhet läsas här: www.marknadsdomstolen.se/avgoranden/avgoranden2010.htm För ytterligare information, kontakta: Kaj Stenman, försäljningschef på Skanska Nya Hem, tel 010-448 11 38. Per-Lennart Berg, talesman Skanska, tel 010-448 88 28. Skanskas direktnummer för media, tel 010-448 88 99. Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan