Kraftig efterfrågan på fräcka funkishus i Lund – alla tog slut samma dag

Skanska inledde bostadsförsäljningen av Östra Torn i Ekelunden strax utanför Lund förra veckan. Efterfrågan på de 13 husen var så pass stor att alla hus blev uppbokade redan samma dag.

Ekelunden strax utanför Lund kommer att bli en trädgårdsstad omgärdat av hästhagar och parker med miljö i fokus. I Östra Torn kommer Skanska att bygga totalt 26 villor och 6 radhus. Intresset att bo i Ekelunden är mycket stort, vilket visade sig när Skanska släppte de första funkishusen till försäljning. – Vid säljstarten av Östra Torn släppte vi initialt 13 hus. Efterfrågan var större än väntat och alla hus som vi hade tillgängliga blev uppbokade på en och samma dag, säger Martin Jakobsson, bostadssäljare på Skanska Nya Hem. Smarta hem ger minimerad energiförbrukning Östra Torn är först ut av Skanskas nya hem att utrustas med en hemma- och bortaknapp som placeras vid ingången. Tekniklösningen innebär helt enkelt att inga elektriska apparater står på i onödan när de boende inte är hemma. Detta system kommer leda till minimerade uppvärmningskostnader för de boende i Östra Torn och att energieffektiviteten i husen utnyttjas på bästa möjliga sätt. De boende kommer bland annat att kunna styra över att elen kopplas bort till spisen, att inner och ytterbelysningen regleras samt att ventilationen i lägenheten reduceras. – Förutom fräcka funkishus får köparna en smart funktion så att man aldrig mer behöver oroa sig över om man glömt stänga av kaffekokaren när man lämnade hemmet, avslutar Martin Jakobsson på Skanska Nya Hem. För ytterligare information, vänligen kontakta: Martin Jakobsson, bostadssäljare, Skanska Nya Hem, tel: 010-448 60 51 Niclas Strahner, pr-coach, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel: 010 448 16 08 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.