Skanska säljer handelsfastigheter i Göteborg och Mölndal för cirka 340 miljoner kronor

Skanska har sålt två handelsfastigheter i Göteborg och Mölndal för cirka 340 miljoner kronor. Köpare är ett investeringskonsortium hopsatt av NRP. Wilfast har bistått köparen och kommer att förvalta portföljen. Försäljningen kommer att bokföras av Skanska Kommersiell Utveckling Norden i det andra kvartalet 2018. Tillträdet till fastigheterna är planerat till juni 2018.

Handelsfastigheterna omfattar totalt cirka 13 600 kvadratmeter och är fullt uthyrda till Mediamarkt, Airhop, Max, Sats, Arken Zoo och Sova i Torpavallen i Munkebäck i Göteborg samt till Axfood/Dagab och Mekonomen i Eklanda i Mölndal.

– Vi ser väldigt positivt på ytterligare en försäljning till detta konsortium med Wilfast och NRP i spetsen. Vi är övertygade om att såväl fastigheternas hyresgäster som dess nya ägare kommer att trivas fantastiskt bra och vidareutveckla handeln i områdena, säger Jonas Karlsson, transaktionschef, Skanska Fastigheter Göteborg.

Fastigheterna i Eklanda färdigställdes under 2017 medan Torpavallens är en väletablerad och välbesökt handelsplats, miljöcertifierad enligt LEED.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 65 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.

För ytterligare information kontakta:

Jonas Karlsson, transaktionschef, Skanska Fastigheter Göteborg, tel 010 448 44 48

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010 448 88 08

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.