April, april

April, april Kära finansmarknad, förlåt att artikeln i Dagens Nyheter i dag inte var sann. Så ni kan inte räkna in de 100 miljonerna till vår orderstock. Samtidigt vill jag understryka att just den här typen av "tokiga idéer" faktiskt är viktiga för oss och för våra kunder. Ta till exempel de tre tokiga kvinnorna - en från Skanska, en från IKEA och en arkitekt - som funderade på hur man kunde bygga billigare och bättre boende. I stället för att titta på vad det man ville ha skulle kosta tänkte de tre kvinnorna omvänt: vad har en ensamstående sjuksköterska med två barn kvar till boende efter att allt annat är betalt? Och räknade sedan ut hur de då skulle vara tvungna att utforma och bygga det boendet. Idén blev till BoKlok, som i dag har 1 200 kunder i Sverige och nu är på export till en rad länder. Således en tokighet som fortfarande ger oss finansiella fördelar, kanske inte så tokigt. Eller bostadsutvecklarna som kom fram till att de obebodda husen vi hade i Härnösand skulle göra större nytta i studenttrånga Uppsala. Så vi fraktade helt enkelt husen på långtradare söderut - där de nu har en bättre användning. Eller när vi i september 2001 lade fram en så kallad skuggproposition om tredimensionell fastighetsindelning - något som skulle kunna innebära 9 000 nya lägenheter bara innanför tullarna i Stockholm. Med 3D- fastighetsindeldning skulle man kunna bygga bostäder ovanpå varuhus, kontorsbyggnader och andra offentliga lokaler. Det förslaget väckte stort intresse och just nu arbetar regeringen med en proposition för att förändra lagstiftningen och införa 3D-fastighetsindelning. Eller våra tokiga kollegor i New York som lät bygga en park mitt på Manhattan...på taket på ett reningsverk. Och de är i sin tur arbetskompisar till några som inte tog betalt på vanligt sätt för kontoret de byggde - de fick i stället en stor del av betalningen utifrån hur mycket de anställda uppskattade det nya kontoret. Dåligt arbete - dåligt betalt. Bra arbete - bra betalt. Tokigt? Visst kan ni fråga er om en näringslivsföreträdare ska hålla på och skoja på arbetstid. Självklart ska det inte vara min huvudsyssla. Men som ni vet har vi på sistone i den här branschen och i Skanska haft mycket att reda ut som inte varit så skoj. Det slår hårt mot så stolta medarbetare som vi har - och bland de 15 000 kollegor jag har vet jag att många är arga på att några få gjort så mycket skada för så många. Men det är en annan historia. Avslutningsvis, vill jag ändå påpeka att nästa gång vi hör av oss om en ny order så är den på riktigt. Och vem vet, kanske är det då någon som vill bygga en strand? DN-artikeln hade rätt i det att vi har byggt stränder tidigare, bland annat i Gränna. Vi får väl se vad framtiden har att ge. Bästa hälsningar, Mats Williamson, VD Skanska Sverige Telefon: 08-504 368 54 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/01/20030401BIT00170/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.