Ny Skanska-enhet får uppdrag i Kalifornien för 800 miljoner kronor

Ny Skanska-enhet får uppdrag i Kalifornien för 800 miljoner kronor Skanska har fått två nya uppdrag i Kalifornien. Kontrakten som är värda totalt 800 miljoner kronor, USD 92,7 miljoner, inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2003. Det är Yeager Skanska, den nya Los Angeles-baserade enheten inom Skanska USA Civil, som fått de två nya uppdragen. Det största gäller en utbyggnad av Prado-dammen i Kalifornien. Kontraktet är värt USD 67,4 miljoner och gäller dels att höja dammens krön med 10 meter, dels att bygga ett nytt intagstorn till kraftstationen. Prado-dammen, väster om Corona i Los Angeles, reglerar floden Santa Ana 49 km uppströms från Stilla havet. Projektet inleds i april och ska avslutas i slutet av 2006. Kund är de amerikanska ingenjörstrupperna, USA Army Corps of Engineers. Yeager Skanska har även fått uppdraget att bygga en motorvägsbro på Pacific Coast Highway i Wilmington, Kalifornien. Detta kontrakt är värt USD 25,4 miljoner. Kund är Alameda Corridor Transportation Authority. Den 800 m långa överfarten byggs på platsgjutna pålar och prefabricerade T-balkar över Alameda Corridor, järnvägen som leder genom Los Angeles till hamnarna Port of Los Angeles och Port of Long Beach. Den nya bron leder biltrafiken över järnvägen. Projektet syftar till att öka säkerheten, förbättra trafikflödet och minska utsläppen. I Yeager Skanskas uppdrag ingår även beläggningsarbeten och installationer. Arbetet inleds i maj, överfarten öppnas för trafik våren 2004 och projektet ska vara helt avslutat sommaren 2004. Yeager Skanska som förvärvades 2002 är främst inriktat på byggande av väg- och anläggningsprojekt. Bolaget ingår i Skanska USA Civil som genom förvärvet nu är rikstäckande på den amerikanska marknaden för infrastruktur. Skanska USA Civil ökade sin orderingång med 9 procent förra året och omsatte 13 miljarder kronor. Vid årsskiftet hade Skanska USA Civil en orderstock på 22 miljarder kronor. Bolaget har nyligen genomfört utbyggnaden av BART- tunnelbanan i San Francisco och för närvarande pågår renoveringen och jordbävningssäkringen av Richmond-San Raphael- bron. För ytterligare information, kontakta: Stephanie Infranco, informationschef, Slattery Skanska, tel +1 718 767 2600 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT00150/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.