Skanska bygger barnsjukhus i Memphis, Tennessee, för USD 146 miljoner, ca 900 miljoner kronor

Skanska har fått byggledningsuppdraget för ett barnsjukhus i Memphis, Tennessee. Kontraktssumman uppgår till USD 146 miljoner, ca 900 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet. Kund är Le Bonheur Children’s Medical Center.

Projektet omfattar en tolvvåningsbyggnad med bruttoarean 57.000 kvm. Byggarbetet har inletts och ska vara avlutat under 2010.

Det nya barnsjukhuset ska inrymma ett flertal barnmedicinska specialiteter samt hjärt- och neonatalavdelningar. De 225 enskilda patientrummen utformas för att även ge plats för två anhöriga. Sjukhuset får också en mindre filmsal och lokaler för lek och undervisning.

Le Bonheur Children’s Medical Center som grundades 1952 är ett av de mest allsidiga barnsjukhusen i de södra delstaterna. Varje år behandlas 140.000 barn både från USA och andra länder. Barnakuten och kliniken för hjärntumörkirurgi är bland de mest frekventerade i USA. Le Bonheur’s totala investering i det nya projektet uppgår USD 327 miljoner.

Skanska är en av USA:s ledande byggare av sjukhusprojekt. Den totala kontraktssumman för bolagets pågående sjukhusprojekt överstiger USD 5 miljarder. Det innevarande kvartalet har nya sjukhuskontrakt erhållits i Virginia, Kalifornien och Ohio.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Bolaget är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 4.000 medarbetare. 2007 uppgick intäkterna till ca 27 miljarder kronor.

För ytterligare information, kontakta:

Tom Crane, Senior Vice President Communication,
Skanska USA Building, tel +1 973 753 3450
Karin Lepasoon, informationsdirektör, Skanska AB, tel 070-513 65 99
Direktlinje för media: 08-753 88 99

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.