Skanska bygger köpcentrum i Finland för 1,4 miljarder kronor - Skanska har 50 procent Skanska har i konsortium fått byggledningsuppdraget för den fortsatta utbyggnaden av Sello köpcentrum i Esbo, utanför Helsingfors. Kontraktet är värt totalt 150 miljoner euro, motsvarande 1.380 miljoner kronor, varav Skanska har 690 miljoner kronor. Kontraktet inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2003. Kund är Leppävaaran Liikekeskus Oy, Leppävaara Shopping Center, som ägs av tre pensionförsäkringsbolag; Kuntien Eläkevakuutus, LEL Työeläkekassa och Eläke-Fennia. Uppdraget genomförs i ett 50/50-joint venture med NCC. Skanskas finska affärsenhet Skanska Oy och NCC ledde även byggandet av den första 29.000 kvm stora etappen av Sello som invigdes i februari. Den andra etappen som nu inleds omfattar 41.000 kvm är ett av de största byggledningsuppdragen någonsin i Finland. Sello blir ett av Nordens största shoppingcenter med varuhus, butiker, bibliotek, konserthall och 1.600 parkeringsplatser. Det nya projektet ska färdigställas på 30 månader och den nya delen öppnas i oktober 2005. För ytterligare information, kontakta: Christina Rinnetie-Uski, informationschef, Skanska Oy, tel +358 9 61 52 21 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00080/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.