Skanska bygger om Ericssons gamla telefonfabrik för 230 miljoner kronor

Skanska bygger om Ericssons gamla telefonfabrik för 230 miljoner kronor Skanska har fått i uppdrag av AP Fastigheter att bygga om Ericssons gamla telefonfabrik vid Telefonplan i Stockholm för 230 miljoner kronor. Fabriken omfattar 21 400 kvm där Konstfack, i början av december, flyttar in med sin administration, utbildningsverksamhet och sina verkstäder. - Vi är naturligtvis mycket glada över att ha fått uppdraget och förtroendet, säger Lars Carlsson, affärschef på Skanska Sverige. Projektet är unikt, bland annat eftersom området klassas som ett av Sveriges tolv viktigaste industriminnen, vilket gör att vi har ett spännande jobb framför oss. Vårt uppdrag är också mycket komplext och tekniskt avancerat och innehåller flera olika spännande tekniska lösningar. Byggnaden uppfördes under åren 1938-41 av Skånska Cementgjuteriet på uppdrag av L M Ericsson AB. I september 2000 förvärvade AP Fastigheter hela området och i samband med förvärvet beslöt man att kalla området för Stockholm Tellus. - Stockholm Tellus är ett spännande utvecklingsprojekt och där ombyggnaden av gamla telefonfabriken ingår som ett omfattande och mycket viktigt uppdrag, säger Ragnar Lorentzon, chef projektutveckling, AP Fastigheter. Det är också trevligt och vi ser fram emot att återigen samarbeta med Skanska, som vi har mycket goda erfarenheter av från tidigare projekt. För ytterligare information, kontakta: Lars Carlsson, affärschef Skanska, 08-726 10 00 Ragnar Lorentzon, chef projektutveckling AP Fastigheter, 08-566 20 700 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/27/20030227BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/27/20030227BIT00220/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.