Skanska bygger rådhus och skola i Tromsö för totalt 340 miljoner kronor

Skanska bygger rådhus och skola i Tromsö för totalt 340 miljoner kronor Skanska har tecknat två kontrakt med Tromsö kommun i Nordnorge. Uppdragen är tillsammans värda 340 miljoner kronor, NOK 290 miljoner. Kontrakten inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2003. Skanska ska bygga ett nytt kommunalt centrum med rådhus, bibliotek och biograf omfattande totalt 18.400 kvm mitt i Tromsö. Bygget inleds i vår och ska stå färdigt sommaren 2005. Kontraktet är värt NOK 182 miljoner. Det andra nya kontraktet med Tromsö kommun gäller högstadieskolan Mortensens Ungdomsskole. Projektet är värt NOK 108 miljoner och omfattar 7.800 kvm som ska färdigställas sommaren 2004. Projekten genomförs av Selmer Skanska som är Norges största byggföretag med en omsättning 2002 på 8,5 miljarder svenska kronor. Vid senaste årsskiftet uppgick orderstocken till 6,1 miljarder svenska kronor. Bolaget har 4.700 anställda. Illustration för publicering finns på adress: www.skanska.se/tromso För ytterligare information, kontakta: Pia Farstad, informationschef, Selmer Skanska, tel +47 22 03 06 00 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/14/20030314BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/14/20030314BIT00100/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.