Skanska bygger vattenkraftverk i Norge för 630 miljoner kronor

Skanska ska bygga ett vattenkraftverk i norska Tolga kommun i Hedmark. Kontraktet är värt cirka NOK 582 M, cirka 630 miljoner kronor. Skanskas kund är Eidsiva Vannkraft som på uppdrag av Opplandskraft ansvarar för uppbyggnad och drift av vattenkraftverket. Ordern inkluderas i orderingången för Skanska Norden, tredje kvartalet 2018.

Bygget, som inleds i september 2018, ska vara klart under 2021. Då ska vattenkraftverket producera 205 GWh per år och försörja 10 000 hushåll med el. Tolgakraftverket är det tredje vattenkraftverket som Skanska bygger for Eidsiva Vannkraft sedan 2014.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 65 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.

Patric Elmén, tf presschef, Skanska AB, tel 010-449 31 34

Geir N. Linge, Kommunikationschef, Skanska Norge AS, tel +47 92 25 11 25

Direktnummer för media, tel 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.