Skanska bygger VM-arena i Prag för 815 miljoner kronor

Skanska bygger VM-arena i Prag för 815 miljoner kronor Skanska har fått uppdraget att bygga den nya arenan till nästa års ishockey-VM i Prag. Kontraktet är värt 815 miljoner kronor (CZK 2,8 miljarder) och inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2003. Kund är Bestsport, ett dotterföretag till det tjeckiska spelbolaget Sazka. Bygget av Sazka Arena blir ett av de snabbaste stadionprojekt som genomförts i Europa på senare år. Anläggningen ska stå klar till VM- turneringen som inleds i slutet av april 2004. Förberedelserna av bygget som omfattar 36.000 kvm inleddes redan förra året och såväl mark- som grundläggningsarbetet har påbörjats. Anläggningen med en kapacitet för 17.900 åskådare kommer att få loger samt flera kaféer och restauranter. Stadion, som nu tar form i Prag endast tio minuter från stadens centrala delar, ska förutom idrottsevenemang även användas för konserter, mässor och konferenser. Projektet genomförs av det tjeckiska dotterbolaget Skanska CZ som har en omsättning på ca 7 miljarder kronor. Skanska har under de senaste åren färdigställt en lång rad arenor: Reliant Stadium i Houston, Texas, Gillette Stadium i Boston, Massachusetts, Arena 2000 i Jaroslavl och Sports Palace i S:t Petersburg, Ryssland, Hartwall Arena i Helsingfors samt Kinnarps Arena i Jönköping och Löfbergs Lila Arena i Karlstad. Projektet kan följas på www.sazkaarena.com/halasazka.php För ytterligare information, kontakta: Arne Kejdana, informationschef, Skanska CZ, tel +420 267 095 444 Peter Gimbe, Presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/12/20030312BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/12/20030312BIT00210/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.