Skanska designar och bygger avvisningsförläggning i London för 616 miljoner kronor Skanska har fått uppdraget att designa och bygga Logford House Immigration Removal Centre i London. Kontraktet som är värt GBP 46 miljoner, motsvarande 616 miljoner kronor, kommer att inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2003. Kund är Premier Detention Services, ett dotterföretag till Premier Custodial Group. Kontraktet avser utformning och byggande av en förläggning för personer i väntan på avvisning. Trevåningsbyggnaden ska ge plats för 326 individer. Anläggningen ska nyttjas av den brittiska migrationsmyndigheten Immigration and Nationality Directorate medan Premier Detention Services svarar för driften i åtta år. Premier Custodial Group är en av Skanskas partners för privat- finansierade säkerhetsanläggningar sedan 1996. Samarbetet omfattar hittills fem privatfinansierade fängelseprojekt. Genom att dra nytta av dessa erfarenheter, använda upparbetade leverantörskedjor och en hög andel prefabricerade element kan hela projektet - från detaljutformning till färdigställd byggnad - genomföras på 68 veckor. Projektet inleds omgående och ska avslutas sommaren 2004. För ytterligare information, kontakta: Cheryl Eaton, informationschef, Skanska UK, tel +44 1923 423 030 Peter Gimbe, Presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00190/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.