Skanska får brouppdrag i Tjeckien värt 418 miljoner kronor

Skanska får brouppdrag i Tjeckien värt 418 miljoner kronor Skanska ska bygga tre broar i Tjeckien för totalt 418 miljoner kronor. Kund är den statliga vägmyndigheten i Tjeckien. Kontrakten inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2003. Uppdraget gäller tre broar på motorväg D8 vid den tyska gränsen i västra Tjeckien. Den längsta bron är 523 m och de två övriga 356 m långa. Den högsta är 47 m över markplanet. Den tjeckiska affärsenheten Skanska CZ svarar för brobyggandet i ett konsortium som även bygger en vägsträcka. Hela projektet är värt ca 565 miljoner kronor. Projektet inleds omgående för att vara avslutat i oktober 2005. Skanska CZ är Tjeckiens största byggbolag med en omsättning på ca 7 miljarder kronor. Bolaget är mycket framgångsrikt inom infrastrukturbyggande som svarar för cirka hälften av omsättningen. Skanska CZ uppvisar god lönsamhet och fördubblade 2002 sin rörelsemarginal till 5 procent jämfört med föregående år. För ytterligare information, kontakta: Arne Kejdana, informationschef, Skanska CZ, + 420 267 095 444 eller +420 737 255 016 Tor Krusell, informationsdirektör, Skanska AB, 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00260/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.