Skanska får dubbeluppdrag i Köpenhamn värt 452 miljoner kronor

Skanska får dubbeluppdrag i Köpenhamn värt 452 miljoner kronor Skanskas danska dotterbolag Skanska Danmark A/S ska uppföra två kontorsbyggnader i Köpenhamn. Totalt är de två totalentreprenaderna värda 452 miljoner kronor, 380 miljoner DKK. Kunder är fackföreningen HK-Danmark, som står bakom 200 miljoner DKK av ordervärdet, och den kommunala centralorganisationen Kommunernes Landsforening, 180 miljoner DKK. Byggnaderna som omfattar totalt 27.000 kvm ska uppföras intill varandra på Amager Boulevard i centrala Köpenhamn med ett gemensamt underjordiskt garage. De två kontorshusen, som blir bland de första i Danmark med stålstomme, kommer att få en gemensam arkitektonisk utformning. Projekteringsarbetet har inletts och till sommaren inleds byggarbetena. Inflyttning sker i september 2002. Skanska Danmark är Danmarks nästa största företag i sektorn för byggtjänster och projektutveckling med en årlig omsättning på ca fem miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Anders Nielsen, divisionsdirektör, Skanska Danmark A/S, tel +45 44 77 98 75 eller +45 21 49 24 95 Tor Krusell, Head of Communications, Skanska AB, tel 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/24/20010124BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/24/20010124BIT00780/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.