Skanska får första stora brokontraktet på Botniabanan

Skanska får första stora brokontraktet på Botniabanan Skanska får det första stora brokontraktet på Botniabanan. Det gäller en järnvägsbro över Veckefjärden söder om Örnsköldsvik och kontraktet är värt 95 miljoner kronor. - Vi har upphandlat bron över Veckefjärden som en totalentreprenad och Skanska kommer att svara även för konstruktionen av bron, säger Clas- Göran Henriksson, arbetschef vid Botniabanan AB:s projektkontor i Arnäsvall. Det här är det största broprojektet hittills på Botniabanan och vi valde Skanska för att företaget hade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med sin gedigna erfarenhet och kompetens som krävs för broprojekt av den här typen. Byggstart är i början av maj och bron kommer att stå klar till sommaren 2005. Pålningsarbetet sker under hösten för att vara klart under vintern 2004. Utöver själva broarbetet ingår också byggandet av drygt 200 meter järnvägsbank i anslutning till bron. - Det är en lite mer komplicerad bro än vanligt på det sättet att den kräver omfattande pålning. Det gör också att Skanska samlar experter från hela den svenska verksamheten för att genomföra projektet, säger Anders Bergman, distriktschef på Skanska i Örnsköldsvik. Järnvägsbron är enkelspårig och kommer att bli 500 meter lång. Den går över Veckefjärden, som ligger strax söder om Örnsköldsvik. Botniabanan sträcker sig från Kramfors till Umeå. För ytterligare information, kontakta: Anna Gullerström, pressansvarig, Skanska Sverige, tel.nr: 08-504 364 07, mobil: 070-330 64 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT01080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT01080/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.