Skanska får nya uppdrag i Tjeckien värda 541 miljoner kronor

Skanska får nya uppdrag i Tjeckien värda 541 miljoner kronor Skanskas tjeckiska dotterbolag IPS Skanska har fått uppdraget att bygga om en järnväg i Tjeckien. Kontraktet är värt totalt 433 miljoner svenska kronor, varav Skanska har 85 procent motsvarande 368 miljoner kronor. Kund är det statliga järnvägsbolaget Ceske Drahy. Kontraktet inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2002. Det nya uppdraget gäller en drygt 16 km lång bansträcka som ska moderniseras och uppgraderas för höghastighetståg. Projektet genomförs vid Olomouc, i östra Tjeckien, och omfattar allt från grundförstärkning till installation av nya kontroll- och kommunikationssystem. Uppdraget innefattar också ombyggnad av 15 broar och två nya viadukter. Arbetena har inletts och ska vara avslutade i september 2003. I år har IPS Skanska därmed fått järnvägsuppdrag till ett värde av totalt 468 miljoner kronor. IPS Skanska har nyligen också fått uppdraget att anlägga ett nytt industriområde i Kolin, ca 60 km öster om Prag. Projektet är värt totalt 346 miljoner kronor, varav IPS Skanska har hälften eller 173 miljoner kronor. Kund är staden Kolin. Markuppdraget som omfattar 120 hektar är landets största någonsin. Arbetena avslutas i augusti. På området kommer Toyotas nya bilfabrik i Tjeckien att uppföras. IPS Skanska som är Tjeckiens ledande byggtjänstföretag ingår i Skanska sedan 2000. Bolaget hade förra året en omsättning på 8 miljarder kronor, en ökning med 17 procent från föregående år. Tillväxten i den tjeckiska byggmarknaden uppgick till ca 10 procent. IPS Skanska har ca 6.500 anställda. Senare i år kommer IPS Skanska att byta namn till Skanska CZ. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, Presschef, Skanska AB, Tel 08-753 88 38. Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/07/20020607BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/07/20020607BIT00330/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.