Skanska får sjukhusuppdrag i Michigan värt 460 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att leda, utforma och genomföra renoveringen av William Beaumont Hospital, Royal Oak, Michigan, USA. Kontraktssumman uppgår till ca 460 miljoner kronor, USD 66,8 miljoner, och inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet 2004. Kund är William Beaumont Hospital.

Skanska USA Buildings kontrakt gäller byggledningen för hela projektet inklusive design och bygguppdragen. Projektet omfattar en grundlig renovering av sjukhusets huvudbyggnad, Central Tower, och fyra av sjukhusets annex. Totalt handlar det om 20.000 kvm. I uppdraget ingår upprustning av såväl byggnaderna som de mekaniska och elektriska installationerna. Produktionsförberedelserna har inletts och start för byggarbetet planeras till början av 2005. Projektet ska genomföras i sex etapper och avslutas vid halvårsskiftet 2009. Sjukhuset ska vara i full drift under hela genomförandet. För ytterligare information, kontakta: Tom Crane, Senior Vice President, Corporate Communications, Skanska USA Building, tel +1 973 285 8004 Anna Wenner, Presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 39

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.