Skanska får tunneluppdrag i Slovakien värt 770 miljoner kronor - varav Skanska har hälften Skanska har fått uppdraget att bygga en motorvägstunnel i Slovakien. Kontraktet är totalt värt 770 miljoner kronor (SKK 3,5 miljarder) varav Skanskas andel uppgår till 385 miljoner kronor. Kund är den slovakiska vägmyndigheten, Slovenska sprava ciest. Kontraktet inkluderas i orderingången för det första kvartalet 2003. Uppdraget genomförs av Skanskas tjeckiska dotterbolag Skanska CZ i ett 50/50-konsortium med japanska TAISEI Corporation. Tunnelbygget lånefinansieras genom den japanska exportkreditbanken Japan Bank for International Cooperation, JBIC. Projektet omfattar en motorvägstunnel i Slovakiens huvudstad Bratislava. Tunneln ska sammanlänka motorvägarna D1 mot Brno och D2 mot Wien. De två tunnelrören blir vardera 1.450 m långa. I uppdraget ingår även tre planskilda korsningar, anslutningsvägar och 6 broar. Arbetet på plats inleds i april och ska vara avslutat i mars 2007. Skanska CZ är Tjeckiens största byggbolag och omsatte år 2002 ca 7 miljarder kronor, varav 4 procent på den växande marknaden i Slovakien. Skanska CZ stärkte nyligen sin position inom underjordsbyggande genom tilläggsförvärvet av det slovakiska tunnelföretaget Banské Stavby. (Se vidare press release 030220) För ytterligare information, kontakta: Arne Kejdana, informationschef, Skanska CZ, tel +420 267 095 444 Peter Gimbe, Presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/24/20030324BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/24/20030324BIT00140/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.