Skanska får två hamnprojekt i Indien värda 607 miljoner kronor - Skanskas andel är 485 miljoner kronor Skanska har fått två stora hamnbyggnadsuppdrag i Indien med ett totalt värde på 607 miljoner kronor, GBP 43 miljoner. Skanska har 80 procent av kontrakten, motsvarande 485 miljoner kronor. Kunder är dels den indiska flottan, dels det indiska hamnbolaget Adani Container Terminals. Kontrakten har inkluderats i orderingången för det fjärde kvartalet 2002. Det största kontraktet är på 452 miljoner kronor, GBP 32 miljoner, och avser en flytdocka för fartygslyft. Projektet med namn Seabird är beläget i Karwar, i delstaten Karnataka på den indiska sydvästkusten. Uppdraget omfattar byggande och installation av lyftanordningen för marinens fartyg, flera pirer samt styr- och kontrollbyggnader. Därutöver ingår installationer för infrastruktur som el, avlopp och pipelines. Anläggningen grundläggs på stålpålar. Skanska har även fått uppdraget att bygga en containerterminal i Mundra, i delstaten Gujarat i nordvästra Indien. Detta kontrakt är värt 155 miljoner kronor, GBP 11 miljoner. Skanska bygger sedan tidigare även själva hamnanläggningen för samma kund, Adani Container Terminals. Det nya uppdraget omfattar mark- och beläggningsarbeten samt byggande av nödvändig infrastruktur. Terminalanläggning kommer att nyttjas av fraktbolaget P&O. Uppdragen genomförs av dotterbolaget Skanska Cementation India som till 80 procent ägs av Skanska. För ytterligare information, kontakta: Andrew Geldard, presschef, Skanska UK, tel +44 1923 423 833 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/04/20030204BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/04/20030204BIT00080/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.