Skanska får två stora kontrakt i Hongkong värda totalt 2,7 miljarder kronor - varav Skanska har hälften Skanska har fått ett tunnelkontrakt värt 1,6 miljarder kronor, 1,5 miljard HKD och ännu ett uppdrag för Disneys nya Hongkonganläggning värt ca 1,1 miljard kronor, 1 miljard HKD. Skanska har 50 procent av kontraktsummorna genom hälftenägda Gammon Skanska. Kontrakten inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2003. Tunnelkontraktet gäller en 1,2 km lång motorvägstunnel med två parallella tunnlar med tre filer i vardera. Tunnlarna byggs i berg på ön Tsing Yi och ska via en planerad bro förbinda den internationella flygplatsen på ön Lantau med New Territories i norra Hongkong. Kund är den lokala vägmyndigheten. Projektet inleds efter påskhelgen och ska avslutas på fyra år. För Disney ska Gammon Skanska utföra ett landfyllnadsprojekt i havet utanför Hongkong Disneyland. Gammon Skanska har tidigare fått 6 uppdrag av Disney värda totalt ca 700 miljoner kronor, 650 miljoner HKD. Hong Kong Disneyland ska öppna 2005. Det nya kontraktet ska slutföras till 2008 för den andra utbyggnadsfasen av nöjesfältet. För ytterligare information, kontakta: Candy Chan, informationschef, Gammon Skanska, tel +852 251 687 33 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/17/20030417BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/17/20030417BIT00130/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.