Skanska får uppdrag i Oslo för 310 miljoner kronor

Skanska får uppdrag i Oslo för 310 miljoner kronor Skanskas norska dotterbolag har fått tre nya kontrakt totalt värda ca 310 miljoner kronor, NOK 285 miljoner. Kontrakten avser bygguppdrag i Oslo-området för den norska säkerhetspolisen, Nationalbiblioteket och ett sjukhem. Kontrakten inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet 2003. För den norska säkerhetspolisen byggs ett nytt kontor på 14.200 kvm. Kontraktet är värt NOK 141 miljoner exklusive moms. Kund är det norska fastighetsbolaget Avantor. Projektet inleds omgående för att vara avslutat 2005. Det statliga Nationalbiblioteket ska renoveras. Kontraktssumman är NOK 51,5 miljoner. Kund är fastighetsbolaget Entra Eiendom AS. Uppdraget gäller dels ombyggnad och renovering av hela Nationalbiblioteket, dels en tillbyggnad. Delar av biblioteket är kultur-skyddade och ska därför demonteras och återanvändas. Sedan tidigare utför Skanska även anläggningsarbeten för Nationalbiblioteket. Arbetet startar omgående och ska avslutas under 2004. Ett tredje kontrakt gäller om- och tillbyggnad av sjukhemmet Cathinka Guldberg Senteret. Uppdraget gäller att bygga om patient-avdelningarna från tvåbäddsrum till enskilda rum. Projektet gäller dels ombyggnad av ca 7.000 kvm, dels nyproduktion av 2.600 kvm. Arbetet startar i oktober och ska vara avslutat oktober nästa år. Kontraktet är värt NOK 93 miljoner. Kund är Stiftelsen Diakonissehuset Loisenberg. Tidigare i år erhöll Skanska uppdraget att finansiera, designa, bygga och driva Norges första offentlig-privata vägprojekt. Byggdelen av detta kontrakt är värd över 1,6 miljarder kronor. Det norska dotterbolaget Selmer Skanska AS kommer under hösten att namnändras till Skanska Norge AS i enlighet med Skanskas namnpolicy för ett gemensamt globalt varumärke. För ytterligare information, kontakta: Pia Farstad, informationschef, Selmer Skanska, +47 92 25 11 11 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/02/20031002BIT00090/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.