Skanska färdigställer arena i Ryssland - uppdraget värt 355 miljoner kronor

Skanska färdigställer arena i Ryssland - uppdraget värt 355 miljoner kronor Skanska har fått uppdraget att färdigställa en inomhusarena i Ryssland. Kontraktet är värt 38 miljoner USD, ca 355 miljoner kronor. Kund är OAO Arena 2000 vars huvudägare är Northern Railway of Russia. Kontraktet innebär fortsatt förtroende för Skanska som 1998 fick uppdraget att bygga den 34.000 kvm stora arenan för olika sport- och nöjesarrangemang i Jaroslavl, ca 30 mil norr om Moskva. Det första kontraktet har genomförts i den takt projektets finansiering lösts. Det nya uppdraget gäller huvudsakligen avslutade inredningsarbeten samt installation av elektriska och mekaniska system och kylanläggning. Med tidigare slutförda arbeten och det nya kontraktet är Skanskas uppdrag vid arenaprojektet totalt värda 66 miljoner USD. Arenan med plats för 9.000 åskådare ska stå klar i september 2001 och rymma restauranger, barer och VIP-lounger. I december 2000 fick Skanska även uppdraget att ansvara för byggandet av Alfa Arbat Center, ett nytt kontors- och affärscenter i Moskva, en order värd 42 miljoner USD. Skanska avslutade förra året också Sports Palace i St Petersburg till ishockey-VM 2000. För ytterligare information kontakta Martti Rautee, VD, Skanska East Europe, tel + 358 9 61 52 22 03 Tapio Korkka, vice VD, Skanska East Europe, Moscow Unit, tel +358 9 61 52 23 70 Denna och tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00400/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.