Skanska förvärvar aktiemajoriteten i Polens ledande byggbolag Exbud

Skanska förvärvar aktiemajoriteten i Polens ledande byggbolag Exbud Skanska har uppnått en 75-procentig ägarandel i det polska byggbolaget Exbud. Majoritetsposten har erhållits som ett resultat av det inledande erbjudandet till Exbuds aktieägare. Tidigare hade Skanska förvärvat 9,99 procent av aktierna. Förvärvspriset för senast förvärvade 65 procent av aktierna var 45 PLZ per aktie, motsvarande en köpeskilling på ca 900 Mkr. Totalt uppgår Skanskas investering i Exbud till ca 1.040 miljoner kronor. I enlighet med de polska reglerna för offentliga bud kommer en andra budomgång att inledas senare. Ytterligare detaljer om detta kommer att offentliggöras vid en presskonferens i Warszawa den 18 maj. För ytterligare information, kontakta: Staffan Schéle, Corporate Finance, Skanska AB, tel 08 753 82 72 Peter Wallin, Investor Relations, Skanska AB, tel 08 753 88 86 Anders C Karlsson, chef Skanska Europa, tel 070 524 74 80 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/02/20000502BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/02/20000502BIT00520/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.