Skanska investerar EUR 23M, cirka SEK 230 miljoner kronor, i andra kontorsbyggnaden i projekt i Poznan, Polen

Skanska investerar EUR 23M, cirka 230 miljoner kronor i den andra kontorsbyggnaden av Nowo Rynek, ett kommersiellt fastighetsprojekt i Poznan, Polen. Den sex våningar höga kontorsbyggnaden kommer att ha en total uthyrningsbar yta på cirka 12 300 kvadratmeter, med två våningsplan med parkeringsgarage under mark.

Nowy Rynek är Skanskas tredje kommersiella fastighetsutvecklingsprojekt i Poznan. Komplexet består av fem oberoende byggnader i Poznans centrala affärsdistrikt, vilket blir ett helt nytt kvarter i staden. Det kommer att omfatta både kontor och detaljhandel samt ett nytt torg som är tillgängligt för alla. Det första kontorshuset, om cirka 25 000 kvadratmeter, är under uppbyggnad och har redan sålts.

Det andra kontorshuset i komplexet förväntas få LEED Gold-certifiering. Det kommer också att certifieras som en "Byggnad utan hinder" för dess tillgängliga design som är inkluderande för personer med funktionshinder.

Konstruktionen av det andra kontorshuset startade i februari 2018 och ska vara färdigställt under tredje kvartalet 2019.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien och i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Prag och Warszawa. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte 37 miljarder kronor under 2017 och hade cirka 16 000 anställda i sina europeiska verksamheter.

Aleksandra Markiewicz, kommunikatör, Skanska Commercial Development Europe, tel: +48 797 229 147

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.