Skanska-konsortium bygger USA-stadion för 325 miljoner dollar, ca 2,9 miljarder kronor Skanskas amerikanska dotterbolag Beacon Skanska har fått uppdraget att designa och bygga New Patriots Stadium i Foxboro, Massachusetts. Ordern är värd 325 miljoner dollar, ca 2,9 miljarder kronor och genomförs i ett konsortium med Barton Malow Company. Skanskas andel är 51 procent. Stadionbyggnaden som blir hemmaarena för New England Patriots ska tas i bruk till säsongsstarten för NFL, den amerikanska fotbollsligan, 2002. New Patriots Stadium får en totalyta på 170.000 kvm med plats för totalt ca 75.000 åskådarplatser, varav en del utgörs av 80 lyxloger och en del av 6.000 särskilda sittplatser för klubbmedlemmar. Förutom två restauranger och New England Patriots souvenirbutik kommer även stadion att ge plats för en ca 4.000 kvm stor träningsanläggning. Arenans plan ska också kunna anpassas till kraven för internationell fotboll, soccer. Stadion får en ljudanläggning och TV-skärmar av högsta standard. Beacon Skanska och Barton Malow har samarbetat en mycket lång tid. Nyligen hedrades konsortiet med Build America Award för insatserna vid Shriners Burns Hospital i Boston. För ytterligare information, kontakta: Suzanne Jack, Beacon Skanska, tel +1-617-574-1455 eller sjack@beacon- skanska.com Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00300/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.