Skanska och Costain får köpcentrumorder i Coventry för 290 miljoner kronor

Skanska och Costain får köpcentrumorder i Coventry för 290 miljoner kronor Skanska och Costain har fått uppdraget att bygga ut och renovera ett köpcentrum i Coventry i Storbritannien. Ordern är värd 21 miljoner pund, ca 290 miljoner kronor. Kund är det brittiska fastighetsbolaget Arrowcroft. Uppdraget genomförs i ett 50/50-konsortium med Skanskas brittiska partner Costain. Lower Precinct, ett av Storbritanniens äldsta shoppingcenter som omfattar ca en fjärdedel av Coventrys stadscentrum, ska nu genomgå en total renovering. Delar av den historiskt värdefulla interiören från 50-talet ska bevaras. Det moderniserade centret kommer att få butiksytor på totalt 40.000 kvm. Därutöver byggs ett helt nytt p-hus för 350 bilar i flera plan. Bland hyresgästerna finns TG Hughes, H&M, C&A och Boots förutom en rad andra välrenommerade företag. - Detta uppdrag är ett erkännande av vår kompetens inom sektorn för butiker och shoppingcentra. I London genomför vi för närvarande The Chimes som blir ett helt nytt stadsdelscentrum i Uxbridge. Vi har nyligen levererat den första etappen av detta 900-miljonersprojekt, säger Lars Johansson, VD Skanska UK. För ytterligare information, kontakta: Lars Johansson, VD, Skanska UK, tel +44 7899 793051 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT00330/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.