Skanska säljer det amerikanska bostadsutvecklingsbolaget Spectrum Skanska

Skanska säljer det amerikanska bostadsutvecklingsbolaget Spectrum Skanska Skanska avser att sälja Spectrum Skanska - verksamt inom projektutveckling av bostäder, främst exklusiva villor, i USA. Försäljningen är villkorad av ett godkännande vid den ordinarie bolagsstämman den 6 maj 2003. Köpare är Spectrum Skanskas ledning. Försäljningen är ett led i den strategiska genomgång som tillkännagavs i januari i år och som innebär att Skanska fokuserar på att uppnå en ledande position på utvalda hemmamarknader. I USA satsar Skanska nu uteslutande på byggmarknaden där Skanska redan är ledande och har fortsatta tillväxtmöjligheter. Försäljningen sker till koncernens bokförda värde och ger följaktligen ingen effekt på Skanskas resultat. Däremot minskar det sysselsatta kapitalet med cirka 800 miljoner kronor. Spectrum Skanska hade 2002 en omsättning på 1.145 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 147 miljoner kronor. Bolaget hade vid årsskiftet ca 153 anställda. Bolaget med säte i Valhalla, New York, förvärvades hösten 1996. För ytterligare information, kontakta: Peter Wallin, Direktör, Investor Relations, Skanska AB, 08-753 88 86 Tor Krusell, Informationsdirektör, Skanska AB, 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/04/20030404BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/04/20030404BIT00120/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.