Skanska säljer resterande del av köpcentret Knalleland i Borås för 130 miljoner kronor med en vinst på 78 miljoner kronor Skanska säljer fastigheten Armbåga 3, del av köpcentret Knalleland, i Borås. Försäljningspriset är 130 miljoner kronor och försäljningsvinsten uppgår till 78 miljoner kronor. Köpare är CA Fastigheter. Försäljningsvinsten redovisas i det fjärde kvartalet 2002 och tillträde planeras till december 2002 Knalleland omfattar ca 16.000 kvm butikslokaler. Bland hyresgästerna återfinns Willy's, Ellos, Rusta, Jysk och Silvan Bygg. Skanska har ägt fastigheten sedan slutet av 1980-talet. De tidigare textilindustrilokalerna har successivt förädlats till ett modernt köpcentrum i ett av Borås mest attraktiva lägen. I och med denna affär så har Skanska sålt hela sitt innehav av färdigutvecklade externa köpcentra i Sverige för totalt ca 1,2 miljarder kronor och med en försäljningsvinst på 480 miljoner kronor. Skanska Projektutveckling Sverige, som är ledande inom projektutveckling, har för närvarande ca 210.000 kvm i pågående projekt, i huvudsak kontor i Sverige inklusive Öresundsregionen. I dagsläget är ca 86 procent av projektportföljen uthyrd. För ytterligare information, kontakta: Claes Larsson, VD, Skanska Projektutveckling Sverige, tel 08-504 350 18 eller 070-581 11 08 Peter Gimbe, Presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Johan Damne, VD, CA Fastigheter, tel 070-586 03 30 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/21/20021021BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/21/20021021BIT00290/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.