Skanska startar det första LEED-projektet i Polen – investerar ca 210 miljoner kronor i nytt kontorsprojekt

Skanska utvecklar en ny kontorsfastighet med stark miljöprofil i Wrocław i västra Polen. Skanskas investering uppgår till cirka EUR 22 miljoner, ca 210 miljoner kronor, i den första etappen som omfattar 12.000 kvm uthyrningsbar yta och som beräknas stå klar i slutet av 2012.

Den nya fastigheten väntas bli den första byggnaden i Polen som uppfyller kraven för certifiering enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED. Fastigheten som får namnet Green Towers är belägen i centrala Wrocław på Strzegomska-gatan på infarten från flygplatsen. Kontorsprojektet kommer att bestå av två tiovåningsbyggnader som fullt utbyggda omfattar totalt 25.000 kvm. Detta är Skanskas andra kommersiella utvecklingsprojekt i Wrocław. Grunwaldzki Center som stod klart 2009 är i det närmaste fullt uthyrd. Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor och logistik. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Ungern, Tjeckien och Polen. Verksamheten bedrivs i tre lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary och Skanska Property Poland. För ytterligare information, kontakta: Nicklas Lindberg, VD, Skanska Property Poland, tel +48 502 746 025 Peter Gimbe, Presschef Skanska AB, tel. 010-448 88 38. Direktlinje för media: 010-448 88 99