Bed & Breakfast från Singö till Landsort

Efter en trevande start för 15 år sedan har Bed & Breakfast i Stockholms skärgård nu etablerat sig som en populär boendeform. Cirka hundra värdar hyr ut rum och småstugor runt hela skärgården. Allt finns samlat i årets katalog Bed & Breakfast i Stockholms skärgård.
Bakom denna långsiktiga satsning ligger Skärgårdsstiftelsen och Waxholmsbolaget. Syftet är att på ett enkelt sätt få fram flera bäddar för övernattning till stockholmare och turister som vill uppleva skärgården.
- Uthyrningen av privata bäddar har blivit ett bra komplement till hotell och vandrarhem. Bristen på övernattningsmöjligheter har länge varit en flaskhals i skärgårdsturismen. Nu får flera chansen att uppleva vår vackra skärgård, säger Mats Wåhlin projektledare på Skärgårdsstiftelsen. Bed & Breakfast har blivit mycket populärt till exempel bland båtluffare. Man bokar själv sitt boende genom att ringa direkt till värden. Allt är beskrivet i katalogen, som också har engelsk text.

Katalogen Bed & Breakfast i Stockholms skärgård finns att hämta på Waxholmsbolagets terminal, i Sverigehuset och på turistbyråerna i länet. Den går även att ladda ner på Skärgårdsstiftelsens hemsida http://www.skargardsstiftelsen.se/?id=3634 För mer information kontakta gärna: Mats Wåhlin, projektansvarig Bed & Breakfast, tel 08-652 55 65, 070-715 60 34, ma.wahlin@telia.com

Berndt Festin, vd Skärgårdsstiftelsen, 08-440 56 06, 070-377 92 50