Höga skatter orsak till lägre välfärd i Sverige**

Report this content

Skattebetalarnas Gallup nr 4* Höga skatter orsak till lägre välfärd i Sverige** * Tre av fyra anser det nödvändigt att Sverige anpassar skattetrycket till övriga Västeuropa! * Var tredje anser att för höga skatter ger sämre välfärd * Tre av fyra svenskar menar att det är nödvändigt för Sverige att sänka skattetrycket till ungefär samma nivå som övriga Västeuropa medan var femte anser att Sverige kan ha högre skatter än resten av Västeuropa. Det framgår av undersökning som opinionsinstitutet Gallup gjort med 1000 svenskar på uppdrag av Skattebetalarna. Det är de allt för höga skatterna som gjort att Sverige fallit tillbaka i välfärdsligan anser en tredjedel av de intervjuade. De två därnäst vanligaste förklaringarna är att Sveriges utförsbacke beror på ett alltför dåligt företagsklimat (20 procent) medan lika många (18 procent) tror att raset för Sverige beror på att andra länder tagit igen det de förlorade under andra världskriget. Den senare förklaringen är vanligare bland männen. [REMOVED GRAPHICS] "Väljarna verkar vara mer medvetna än riksdagsmajoriteten om att det höga skattetrycket ställer till problem," säger Skattebetalarnas VD Gunnar Eliasson i en kommentar till undersökningsresultatet. "Skattetrycket tvingar oss att leva med en lägre välfärd än vad man har i övriga Västeuropa. Därför måste de stora frågorna kring tillväxtens förutsättningar få inta en central plats i den stundande valrörelsen" *Skattebetalarna har låtit Gallup genomföra en intervjuunderökning med ett riksgenomsnitt av 1 000 personer för att studera svenskarnas inställning till skatterna och välfärden. Undersökningens resultat redovisas under sommaren i en serie pressmeddelanden. **Det detaljerade undersökningsresultatet kring välfärden finns i bifogade pdf-fil och på skattebetalarnas hemsida www.skattebetalarna.se För mera information och bakgrundsfakta: Skattebetalarnas VD Gunnar Eliasson, 070 - 731 20 02 Tf informationschef Ingrid Fleetwood Hesser, tel 0733 - 61 18 16 Stockholm den 29 juli 2002 114 95 Stockholm. Tel 08-613 17 00, fax 08-21 38 58. Info@skattebetalarna.se www skattebetalarna.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/29/20020729BIT00030/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/29/20020729BIT00030/wkr0002.pdf Bilaga http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/29/20020729BIT00030/wkr0003.pdf