SKF – Rapport första kvartalet 2010

Tom Johnstone, vd och koncernchef: ”SKF levererade ett mycket starkt resultat under kvartalet med bättre volym och högre tillverkningsnivåer, vilket resulterade i en rörelsemarginal på 11,8%. Efterfrågan utvecklades positivt under kvartalet, framför allt inom fordonsverksamheten vilket påverkade vår pris/mix negativt. Vi såg en mycket positiv utveckling av vår verksamhet i Asien och Latinamerika, samt en viss förbättring i Nordamerika. I Europa är efterfrågan dock fortfarande svag, om vi bortser från vår fordonsverksamhet. För andra kvartalet förväntas en påtagligt högre efterfrågan jämfört med andra kvartalet föregående år och något högre sekventiellt. Till följd av den högre efterfrågan ökade vi tillverkningen under första kvartalet, vilket gav en bra effekt på vårt kostnadsutnyttjande framför allt under mars månad. Vi kommer att hålla denna tillverkningsnivå under andra kvartalet.” Kv1 2010 Kv1 2009 Försäljning, Mkr 14 446 14 849 Rörelseresultat, Mkr 1 702 768 Rörelsemarginal, % 11,8 5,2 Resultat före skatt, Mkr 1 504 531 Nettoresultat, Mkr 1 070 394 Resultat per aktie, kr 2,27 0,86 Några av dessa nyckeltal har redan publicerats den 16 april 2010. Försäljningsminskningen på 2,7% under kvartalet, uttryckt i kronor, kan hänföras till: volym 5,3%, pris/mix -0,3% och valutaeffekter -7,7%. Kvartalet inkluderade kostnader för omstruktureringsaktiviteter på cirka 90 Mkr, vilka huvudsakligen påverkade Industrial Division. Marknadsutsikter för andra kvartalet 2010 Försäljningsutveckling jämfört med andra kvartalet föregående år Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli påtagligt högre för koncernen totalt. I Europa och Nordamerika förväntas den bli högre och i Asien och Latinamerika påtagligt högre. Den förväntas bli något högre för Industrial Division och påtagligt högre för både Service Division och Automotive Division. Försäljningsutveckling jämfört med första kvartalet 2010 Efterfrågan förväntas bli något högre för SKF-koncernen totalt. I Europa och Nordamerika förväntas den bli något högre och i Asien och Latinamerika högre. För både Industrial Division och Service Division förväntas den bli något högre och för Automotive Division högre. Tillverkningsnivå Tillverkningsnivån kommer att vara påtagligt högre år över år och högre jämfört med genomsnittsnivån för första kvartalet 2010. Göteborg den 20 april 2010 Aktiebolaget SKF (publ.) Tom Johnstone Vd och koncernchef Informationen är sådan som AB SKF kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 08.00 den 20 april 2010. Ytterligare information lämnas av: Ingalill Östman, Group Communication, tel: 031-3373260, 0706-973260, e-post: ingalill.ostman@skf.com Marita Björk, Investor Relations, tel: 031-3371994, 0705-181994, e-post: marita.bjork@skf.com