SKF förvärvar svenskt tätningsföretag

SKF förvärvar svenskt tätningsföretag SKF har köpt Sealpool AB, en ledande skandinavisk leverantör av tätningssystem för statisk tätning och applikationer med fram- och återgående rörelse, framför allt inom hydraulik och pneumatik. - Förvärvet kommer att ge oss nyckelkompetens, framför allt inom området tätning i hydrauliska applikationer. Sealpools moderna och konkurrenskraftiga produktutbud är ett utmärkt komplement till vad SKF erbjuder idag och kommer att stärka vår position på marknaden för industriella tätningssystem, säger Tom Johnstone, direktör för SKF tätningsdivision. SKFs tätningsdivision, som använder varumärket CR, utvecklar och marknadsför tätningssystem, framför allt för roterande applikationer inom bilindustrin i Europa och USA. Sealpool AB i Landskrona har 33 anställda och en årlig omsättning på ca SEK 70 miljoner. Sealpools VD, Wilhelm Christerson, kommer även fortsättningsvis att leda verksamheten, i syfte att nå synergieffekter med SKF och att expandera verksamheten. - Sealpool kommer att ha stor nytta av att vara en del av SKF-koncernen, inte minst på grund av SKFs globala försäljnings- och distributionsnät. Därmed kan vi erbjuda våra produkter och vår kunskap över hela världen, säger Wilhelm Christerson. Göteborg, 29 juni 2000 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel 0705-371541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, Sverige, tel 031-3371000, fax 031- 3372832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/29/20000629BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/29/20000629BIT00450/bit0002.pdf