SKF har sålt komponentfabrik i Nederländerna till amerikanska NN, Inc.

SKF har sålt komponentfabrik i Nederländerna till amerikanska NN, Inc. SKF har sålt sin anläggning för komponenttillverkning i Veenendaal, Nederländerna, till NN, Inc. i USA. Fabriken i Veenendaal tillverkar rullar för koniska rullager och hållare till både koniska och sfäriska rullningslager. Det årliga produktionsvärdet är cirka 400 miljoner kronor och verksamheten har 360 anställda. NN, Inc. som är noterat på Nasdaq-börsen, betalar 200 miljoner kronor för verksamheten i Veenedaal och övertagandet sker idag. SKF har också sålt sitt innehav på 23 procent i NN Euroball Aps till NN, Inc. för 125 miljoner kronor. NN Euroball är det samriskbolag som skapades av SKF, NN, Inc. och FAG år 2000 för produktion av stålkulor i Europa. Samtidigt förvärvar SKF 4,5 procent av aktierna i NN, Inc., för 50 miljoner kronor. Reavinsten för dessa transaktioner uppgår till cirka 90 miljoner kronor. En avsättning på ett liknande belopp kommer att göras under andra kvartalet för kommande strukturåtgärder inom SKF-koncernen. Göteborg den 2 maj 2003 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel: 031 337 1541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tel: 031 337 1000, fax 031 337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030430BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030430BIT00590/wkr0002.pdf