SKF har vunnit två stora underhållskontrakt i Brasilien

SKF har vunnit två stora underhållskontrakt i Brasilien Två av Brasiliens största företag, Vortorantim-koncernen och Companhia Vale do Rio Doce (CVRD) har beslutat införa SKFs system för driftsäkerhetsstyrning och förebyggande underhåll. Avtalen är värda ca 5 miljoner US dollar. Vortorantim-koncernen, en av Brasiliens största industrikoncerner inom papper, cement och metall, har tecknat två femårskontrakt med SKF Service, gällande koncernens fabriker för VCP-papper i Jacareì och Piracicaba. Dessa avtal går ett steg längre än SKFs konventionella utbud av lager och tillhörande produkter och omfattar även förebyggande underhåll och aktiv driftsäkerhetsstyrning, med hjälp av SKFs system för tillståndsövervakning och program för datainsamling, övervakning och styrning. Vidare ingår IT- utrustning för anslutning till de lokala företagens nätverk, samt smörjmedel. De båda anläggningarna producerar tillsammans över 300 000 ton papper av olika slag per år. CVRD har tecknat ett tvåårsavtal med SKF, gällande förebyggande underhåll på all utrustning vid terminalen i Tubaraõ, varifrån 80 miljoner ton järnmalm exporteras årligen. Detta är en krävande miljö där effektivt och kontinuerligt underhåll är nyckeln till ett jämnt produktionsflöde. SKF Service kommer att övervaka och samla in information från ca 13 000 punkter i terminalen, och ta fram analyser som stöd för underhållsplaneringen. SKF är en global leverantör av produkter och avancerad teknik för maskinkonditions-övervakning och datainsamling inom industrin. SKF erbjuder heltäckande integrerade underhållsavtal inom en lång rad industrier. Göteborg den 12 oktober 2000 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel 031-3371541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, tel 031-3371000, fax 031-3372832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00580/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00580/bit0002.pdf