SKF lanserar mobila appar

SKF tillkännagav idag att man utvecklat en rad appar för att dela med sig av sina tekniska kunskaper. SKF-apparna gör det lättare för användare att på sina iPhone och iPad analysera, beräkna och välja korrekt lösning och samtidigt lära sig mer om företaget SKF och SKFs produkter och lösningar.

– Vår vision är att förse världen med SKFs kunskap och allteftersom världen blir mobilare, kan vi använda den senaste tekniken för att göra vår kunskap tillgänglig för våra kunder, partners och studenter, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.
– Användningen av mobila apparater ökar i allt snabbare takt och är ett värdefullt redskap för många. När vi gör vår kunskap tillgänglig genom mobila apparater blir det enklare och snabbare för våra intressenter att få den information de behöver.

SKFs appar finns för iPhone och iPad, men SKF utvecklar också appar för Android smarttelefon som släpps snart. Användarna kan gratis ladda ner SKF-appar i de över 60 länder världen över där det finns en iTunes Store. Några av apparna är beskrivna här:

SKF Care: SKF Care är ledstjärnan som informerar om hur verksamheten bedrivs ur ett socialt, etiskt och miljömässigt perspektiv. SKFs åtagande SKF Care bidrar till att skapa den framtid som SKF tror på.
Why SKF: Många kunder undrar “Vad är det som gör att SKFs produkter är bäst?” Med den här appen kan användarna hitta några av anledningarna till att SKF är det lämpligaste valet.
SKF Bearing Calculator: Beräkningsfunktionen i SKF Interactive Engineering Catalogue är optimerad för mobil användning. Man kan söka efter och utföra beräkningar på SKFs lagerprodukter varhelst man befinner sig.
SKF DialSet: Med hjälp av SKF DialSet kan man lätt beräkna kvantiteter och intervall för eftersmörjning med utgångspunkt från SKFs smörjteorier.
SKF Seals: Information om bearbetade och formsprutade tätningar såväl som avancerade konstruktionsdetaljer av plast.
SKF Belt Calc: Med den här appen är det möjligt för ingenjörer och tekniska säljare att på plats kontrollera kvaliteten på befintlig remdrift.
SKF Automotive Parts Search: Ger senaste informationen om reservdelar för premiumbilar. Man får tillgång till alla SKFs produkter och annan relevant information.
SKF Web Customer Link: Användare som registrerat sig kan kontrollera tillgång på produkter och sin orderhistorik.
SKF Distributor News: SKFs återförsäljare får information om de senaste SKF-produkterna, lösningarna och evenemang.

SKFs appar hitter man på:

Göteborg den 14 februari 2012

(publ.)

SKF GROUP COMMUNICATIONS: Ingalill Östman, SVP, Communications
tel: +46-31-3373260, mobile: +46-706-973260, e-mail: ingalill.ostman@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations
tel: +46 31-337 1994, mobile: +46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.