SKF och Timken startar joint venture i Brasilien

SKF och Timken startar joint venture i Brasilien SKF och Timken har beslutat att starta ett samägt, fristående företag i Brasilien för tillverkning av smidda och svarvade stålringar till rullager. SKF och Timken kommer att äga 50 procent vardera av aktierna. Det nya företaget, International Component Supply Ltda - ICS, inleder verksamheten under första kvartalet 2001 i en del av SKFs befintliga anläggningar, som ska utvidgas, i Cajamar utanför Sao Paulo. Skalekonomiska fördelar kommer att bidra till förbättrad konkurrenskraft vad gäller kostnader och kvalitet. ICS kommer inledningsvis att leverera till SKFs och Timkens brasilianska dotterbolag och får en årlig försäljning på cirka 13 miljoner USD. Antalet anställda blir cirka 170. - Detta beslut är i linje med SKF-koncernens strategi att ytterligare rationalisera komponenttillverkningen. Det hjälper oss också att sänka kostnaderna och förbättra utnyttjandet av våra tillgångar i Brasilien, säger Tom Johnstone, President, Automotive Division. Det är också ytterligare ett exempel på hur SKF utnyttjar partnerskap för att förbättra konkurrenskraften. SKF är världens ledande leverantör av lager och service, med en årlig försäljning på 36.693 miljoner kronor (4,4 miljarder USD). Timken är världens största leverantör av koniska rullager och har en årlig försäljning på 2,5 miljarder USD. Göteborg den 9 januari 2001 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel 031-3371541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, tel 031-3371000, fax 031-3372832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00360/bit0002.pdf