SKF tecknar kontrakt för hantering av lager och distribution åt Metso Lindemann

SKF har tecknat ett femårskontrakt med Metso Lindemann för hantering av deras globala lager och distribution av reserv- och förslitningsdelar. SKF kommer dagligen att försörja Metso Lindemanns kunder över hela världen från det toppmoderna distributionscentret i Tongeren i Belgien. Genomförandet kommer att kräva ett lagerutrymme inomhus på ungefär 1 500 m², och ett utomhuslager på 3 000 m². Kontraktet gäller från och med juli i år. Tjänsterna inkluderar inleveranser, lagerhållning, mervärdestjänster, kundservice och utleveranser av reserv- och förslitningsdelar till hela världen. I den här anläggningen kommer man att ta emot nästan 2 000 unika produktreferenser från Metso Lindemanns fabrik i Düsseldorf samt från externa leverantörer. – Med det här avtalet stärker vi vårt existerande samarbete med Metso genom att vi även lägger till logistiktjänster. Vi bidrar till att optimera våra kunders integrerade logistiklösningar, vilket ger dem en konkurrensfördel när det gäller kostnader, tjänster och flexibilitet, säger Anders Forsberg, chef för SKF Logistics Services. – För oss är logistikpartnern SKF ett perfekt komplement till vårt logistiksystem. SKF ger oss möjlighet att uppfylla våra kunders behov snabbare och effektivare. Vi kommer nu att kunna svara direkt på kundernas behov och på förändringar på marknaden, säger Bernhard Kock, chef för Services vid Metso Lindemann i Düsseldorf. SKF-koncernen har försett Metsokoncernen med rullningslager, smörjsystemtjänster och teknisk support sedan början av 1980-talet. Innan det här avtalet undertecknades har SKF Logistics Services redan levererat integrerade logistiklösningar till Metso Mining & Construction Technology. Göteborg den 5 maj 2010 Aktiebolaget SKF (publ.) Informationen är sådan som AB SKF kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 maj 2010 kl 10.30 För ytterligare information, kontakta: PRESS: Ingalill Östman, SKF Group Communication, tel: 031-337 32 60, mobil: 0706-97 32 60, e-post: ingalill.ostman@skf.com IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel: 031-337 19 94, mobil: 0705-18 19 94, e-post: marita.bjork@skf.com SKF är en av världens ledande leverantörer inom områdena lager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. SKFs serviceerbjudande innehåller tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, teknisk rådgivning och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Koncernens omsättning 2009 var 56 227 miljoner kronor. Antalet anställda var 41 172. www.skf.com.