SKF tog hem stororder för system för tillståndsövervakning av vindkraftsparker

SKF tog hem stororder för system för tillståndsövervakning av vindkraftsparker SKF har fått en stor order på SKF WinCon system för tillståndsövervakning. Det tyska företaget ENERTRAG Energiedienst GmbH har beställt SKF WindCon för 126 vindkraftsaggregat till nio olika vindkraftsparker, åtta av dem i Tyskland och det nionde, med 12 aggregat, i södra Frankrike. Ordern skall vara slutlevererad i slutet av 2004. Genom att använda SKF WindCon system för tillståndsövervakning kommer ENERTRAG att hela tiden ha en komplett bild av tillståndet i företagets vindkraftsaggregat. Det gör det möjligt att på ett tidigt stadium upptäcka eventuella problem och att sätta in behovsbaserat underhåll vid rätt tidpunkt, innan oplanerade stopp orsakar stora kostnader i form av produktionsbortfall. SKF ska även utbilda ENERTRAGs servicepersonal i systemhantering och maskindiagnos för vindkraftsaggregat. Vidare kommer SKF under sex månader att tillhandahålla fjärrstyrd diagnos för den första vindparken, som består av 30 vindkraftaggregat. Göteborg den 9 april 2003 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel: 031 337 1541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tel: 031 337 1000, fax 031 337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT00240/wkr0002.pdf