Skoda Octavia dubbelt belönad

Nya Skoda Octavia har belönats med de internationella priserna "Världens vackraste bil 2004" och "Gyllene ratten 2004".

En internationell jury av designers, konstnärer och journalister gav i Milano Skoda Octavia första pris i kategorin "sedanbilar i mellanklassen". Det var tolfte gången som juryn utsåg världens vackraste bilar bland 60 kandidater i elva kategorier. Priserna utdelas i Milano i mars 2005. Nya Skoda Octavia fick nyligen också det prestigefyllda priset "Gyllene ratten 2004" av den tyska tidningen Bild am Sonntag. Octavia fick priset i tuff konkurrens i "kompakt- och mellanklassen". I den 27 personer starka expertjuryns värdering av bilarna var Skoda Octavia bäst i tre av åtta bedömningar - bästa utrymmen, mest värde för pengarna och högsta kvalitet. Det var andra gången som en Skodabil vunnit utmärkelsen "Gyllene ratten". 1999 gick priset i småbilsklassen till Skoda Fabia. BILD Skoda Octavia dubbelt belönad - världens vackraste bil i sin klass och Gyllene ratten. http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/Aten3fram.jpg

Om oss

Från början hette företaget Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag. Laurin & Klement etablerade sig som ett aktat bilmärke i Europa. Trots straffbeskattning av bilismen när republiken Tjeckoslovakien bildades i slutet av första världskriget - järnvägen gynnades- utvecklades Laurin & Klement vidare. Skoda är uppkallad efter Emil Skoda, som gjorde baronen Waldsteins mekaniska verkstad i Pilzen berömd. www.skoda.se