Skolvärlden #2: Allt färre vill bli lärare

De senaste 20 åren har lärarutbildningen tappat nästan 60 procent förstahandssökande. I höstas ställdes flera lärarutbildningar in. I nya numret av Skolvärlden presenteras en ny rapport om söktrycket till utbildningen samt löneläget i yrket.

”Läraryrket har haft sämre löneutveckling än i stort sett alla andra grupper. Saco visade till och med i en rapport 2011 att det är direkt olönsamt att utbilda sig till gymnasielärare”, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.

Hon menar att fler ungdomar kommer vilja bli lärare om lönenivåerna ökas rejält under de kommande åren.

”Därutöver behöver vi som centrala parter göra som det danska lärarfacket och arbetsgivarna gjorde för några år sedan: teckna ett avtal om arbetstiden – ett avtal som tar hand om undervisningstiden, undervisningsrelaterade arbetsuppgifter och övriga arbetsuppgifter. Det behövs också karriärvägar för lärare, säger Metta Fjelkner.

Dessutom berättar Skolvärlden om lärares arbetssituation i utsatta områden i Malmö. Där föreslås införande av ”ghettobonus” till lärare.

”Jag ser att det snarare är ett specifikt tillägg när du jobbar i en miljö där få är utbildade och det är tuffare. Det är situationen på skolan som ska avgöra, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, ordförande i utbildningsnämnden i Malmö (S) till tidningen.

Jane af Sandeberg, chefredaktör och ansvarig utgivare för Skolvärlden och skolvärlden.se
tel: 0708 530 523,
mejl: jane.afsandeberg@skolvarlden.se

Skolvärlden ges ut av Lärarnas Riksförbund 10 gånger per år med en upplaga med 90 000 exemplar. Skolvarlden.se kompletterar magasinet med daglig uppdatering. Produktionen görs av Forma Contract.