Skyways i nytt IT-samarbete med London Oxford Airport

Skyways och London Oxford Airport har ingått ett samarbete som innebär att den brittiska flygplatsen ansluter sig till Skyways omfattande IT-lösning för handlingtjänster, DCS (Departure Control Systems).

”Vi är glada att vi kan förse London Oxford Airport med Skyways DCS-system som medför en kostnads- och kvalitetsförbättring för deras handlingtjänster som i sin tur kommer att gynna både flygplatsen och dess passagerare. Vi ser fram emot ett långt och framgångsrikt samarbete”, säger Peter Browall, VD för Skyways AB.

”Vi kommer att använda Skyways DCS-system för att checka in alla våra passagerare som är inbokade på våra charter- och reguljära flygningar. Bagagehanteringen är en viktig del då vår incheckningspersonal kan märka varje kolli med en streckkod som är kompatibel med den mest avancerade bagageskanningen på de största flygplatserna. Vi ser detta som ett första steg i ett långsiktigt samarbete med Skyways och är glada över att skapa ett starkt band med ett av Skandinaviens främsta flygbolag”, säger David Surley, Head of Customer Services för London Oxford Airport.

Även andra flygplatser och flygbolag har möjlighet att anlita Skyways vid en eventuell övergång till DCS-systemet. Fördelarna med det här systemet är framförallt att det är enkelt för användaren att arbeta i och man har kontroll och kan själv styra systemet. Dessutom är det Internetbaserat vilket begränsar mängden datorutrustning. Plattformen är anpassad för att fungera för både större och mindre bolag och det kommunicerar väl med andra system vilket möjliggör exempelvis genomgångsresande.

För mer information, kontakta: Peter Browall, VD för Skyways AB Tel: 0733-00 00 40 Email peter.browall@skyways.se

James Dillon-Godfray, Head of Marketing & Development, London Oxford Airport Tel: +44 (0)1865 290710 Email: jdg@oxfordairport.co.uk

Om Skyways Skyways trafikerar 16 inrikes- och tre utrikesdestinationer. Under 2008 flög ca 690 000 passagerare med Skyways, vilket gav en omsättning på 1,1 miljarder SEK. För mer information var vänlig besök www.skyways.se