Gastronaut - genuin mat från all världens hemmakockar

Report this content

Efter flera års utveckling lanseras tjänsten Gastronaut. Det är en app som låter användarna beställa färdiglagad mat direkt från hemmakockar runt om i Stockholm. Kockarna kommer ifrån hela världen och erbjuder genuina rätter från sina hemländer.

Gastronaut är en app för både iPhone och Android där användarna kan beställa färdiglagade rätter direkt av hemmakockar i hela Stockholm. Den officiella lanseringen av tjänsten sker under Smaka på Stockholm i Kungsträdgården 1-6 juni där Gastronaut har eget kök.

Idén till Gastronaut kommer från Shu Wei som flyttade från Kina till Sverige för att arbeta på Ericsson. Han saknade snart äkta kinesisk hemlagad mat och funderade på att öppna en egen restaurang. Shu upptäckte dock att fler personer saknade just sina hemländers maträtter i Sverige, vilket blev startskottet för Gastronaut.

Den första testversionen av appen Gastronaut lanserades 2015 och sedan ett år tillbaka arbetar de fem grundarna heltid med företaget. Idag finns över 200 anslutna hemmakockar som genomgår Gastronauts obligatorisk utbildning i livsmedelshantering. Trots att tjänsten ännu inte lanserats officiellt är appen redan nedladdad över 10 000 gånger.

– Intresset för genuina rätter från andra länder och kulturer är stort hos svenskarna vilket vi vill uppmuntra, säger Akis Palamidis, en av grundarna till Gastronaut. Samtidigt får matlagningskunniga personer, som flyttat till hit, en möjlighet att snabbt komma in på arbetsmarknaden. Gastronaut används också av många hemmakockar som vill dela sina matlagningskunskaper.

Under Smaka på Stockholm lanserar Gastronaut en ny version av appen som gör tjänsten tillgänglig i hela Stockholm. I Gastronauts eget kök på festivalen finns tio hemmakockar från Indien Pakistan, Peru, Kina, Grekland och Brasilien på plats. De turas om att laga genuin mat från sina respektive hemländer till besökarna.

Idag finns Gastronaut i Stockholm men målet är att lansera tjänsten i hela Sverige samt på den internationella marknaden.

För mer information kontakta:

Akis Palamidis, marknadsansvarig för Gastronaut
Mail: akis@gastronaut.me

Pressackreditering till Smaka på Stockholm under torsdag 1 juni:
Mats Ryd:
mats@kitchenpr.se

Mer info om Gastronaut & Smaka på Stockholm:

Taggar:

Snabbfakta