Smarteq börjar handlas på SBI-listan idag

Smarteq börjar handlas på SBI-listan idag Smarteq, som utvecklar produkter inom wireless telecom, introducerades på SBI-listan idag, tisdagen den 2 maj. Noteringen följer efter en private placement där Smarteq tar in totalt 80 miljoner kronor i nytt kapital. Smarteq är ett företag som kommit långt i utveckling och försäljning av produkter för wireless telecom och som utvecklas snabbt. En notering är en viktig del av Smarteqs strategi i företagets fortsatta utveckling. - Noteringen på SBI-listan ger oss nödvändiga förutsättningar för att lyckas uppnå våra tillväxtmål. Med en notering blir det lättare för oss att attrahera kompetent personal, vinna legitimitet gentemot de stora kunderna i Europa samt att få tillgång till riskkapital, säger Smarteqs VD Jonas Svensson. Smarteq har tidigare varit inofficiellt noterat och har den senaste tiden kunnat handlas via Erik Penser Fondkommission. Inför noteringen på SBI- listan genomförde Smarteq en private placement om 80 miljoner kronor. Det är ett antal svenska institutioner som går in i Smarteq, däribland Core Ventures som satsar 40 miljoner kronor och blir näst största ägare i Smarteq. Kapitalet från emissionen ska delvis användas till att finansiera två förvärv som har gjorts under vintern. I februari förvärvades Carant och i mars förvärvade Smarteq Allgons AMS-verksamhet. Genom förvärven tillförs Smarteq teknisk kompetens inom viktiga områden för produktutveckling samt upparbetade marknadskanaler på ett stort antal marknader världen över. - I övrigt går kapitalet till att finansiera Smarteqs starka organiska tillväxt. För att kunna fortsätta växa fort fokuserar vi på produktutveckling och att bygga upp en stark marknadsorganisation på våra huvudmarknader, säger Jonas Svensson Smarteq bildades 1996 och har haft en tillväxt med 100 procent per år sedan dess. Under 1999 omsatte Smarteq 34,4 miljoner kronor. Ursprungsverksamheten beräknas omsätta 70 miljoner kronor år 2000 och tillsammans med förvärvade verksamheter 160-180 miljoner kronor under 2000. Det innebär en total omsättning motsvarande 220-240 miljoner kronor på rullande 12 månaders basis. Efter förvärven har Smarteq drygt 90 anställda. Smarteq lämnar delårsrapporten för årets första kvartal på torsdag den 4 maj. För mer information: Jonas Svensson, VD Smarteq tel 08-445 36 80, mob 070-539 36 33 jonas.svensson@smarteq.se, www.smarteq.com Smarteqs affärsidé är att med hjälp av den senaste tekniken utveckla produkter inom wireless telecom. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Sedan den 2 maj 2000 handlas B-aktien i Smarteq på SBI-listan. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/02/20000502BIT00580/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/02/20000502BIT00580/bit0002.pdf