Smarteq får stororder från Israels största mobiloperatör

Smarteq får stororder från Israels största mobiloperatör NGM-noterade Smarteq har fått en order av Israels största mobiltelefonioperatör Cellcom gällande antennprodukter. Ordern är värd 7 miljoner kronor och leverans och fakturering sker under andra kvartalet. Diskussioner förs även med Cellcom kring handsfreeutrustning och Smarteq har redan utvecklat en prototyp för mobilstandarden TDMA, som är den ledande standarden i Israel. Israel är ett land som ligger långt fram i utvecklingen på IT-området och inom mobil telefoni. Konkurrensen på det växande mobiltelefoniområdet är hård och konkurrenterna slåss om de nya abonnenterna. För Cellcoms del kommer Smarteqs antenner in som ett konkurrensmedel i denna kamp. Cellcom ska göra sig än mer attraktivt på den israeliska marknaden genom att erbjuda sina befintliga och nya abonnenter Smarteqs högkvalitativa fordonsantenner. Cellcom beställer i ett första steg antennsystem till ett ordervärde på 7 miljoner kronor och leverans ska ske under innevarande kvartal. - Den israeliska marknaden är mycket intressant för oss och vi är därför mycket glada för den här affären. Israelerna ligger långt fram i utvecklingen och är tidiga på att ta till sig ny teknik. Vi tror därför att Israel blir en viktig marknad även för våra övriga produktområden handsfree och telematik, säger Smarteqs VD Jonas Svensson. Vad gäller handsfree är Israel redan en intressant marknad eftersom landet som ett av de första i världen har en lagstiftning som förbjuder bilförare att prata i mobiltelefoni under körning utan en fast monterad handsfreeutrustning i bilen. Detta driver marknaden för både handsfree och antenner eftersom handsfreeutrustningen kräver antennsystem. Smarteq för dessutom diskussioner med Cellcom kring handsfreeutrustning och har redan utvecklat en prototyp anpassad till TDMA-standarden, som är den ledande standarden framför GSM i Israel. - Det här utvecklingsarbetet öppnar även för den amerikanska marknaden där TDMA är den dominerande standarden för mobiltelefoni. säger Jonas Svensson. Smarteq är ett svenskt företag som har valt att fokusera sin verksamhet på att utveckla och sälja accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Företaget riktar sig mot både OEM- marknaden och eftermarknaden och utvecklar produkter inom de tre områdena Handsfreeprodukter, Telematik (Positioneringsprodukter, M-2-M- produkter och Fleetmanagementprodukter) och Antennsystem gentemot fordonsindustrin. För mer information: Jonas Svensson, VD Smarteq tel 08-792 92 00, mob 070-539 36 33 jonas.svensson@smarteq.se www.smarteq.com Smarteq utvecklar accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Smarteq har cirka 75 anställda, ett marknadsbolag i Tyskland och upparbetade försäljningskanaler i cirka 30 länder. Företaget omsatte 107 miljoner kronor förra året och B-aktien handlas på NGM-listan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00250/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010405BIT00250/bit0002.pdf