Smarteq inleder samarbete med japansk biltillverkare

Smarteq inleder samarbete med japansk biltillverkare NGM-noterade Smarteq har inlett ett samarbete med en stor japansk biltillverkare. Samarbetet gäller utveckling och leverans av handsfreeutrustning till en ny bilmodell där fast handsfreeutrustning ska ingå som standard. Den inledande ordern är värd mellan 8 och 12 miljoner kronor. En stark trend på marknaden där Smarteq verkar är att fordonstillverkarna blir alltmer intresserade av att integrera produkter för trådlös kommunikation till och från fordon tidigare och tidigare. Det innebär att marknaden för handsfreeprodukter och fordonsantenner håller på att utvecklas från en ren eftermarknad där distributörer riktar sig direkt mot slutkonsumenterna till en OEM-marknad där produkterna integreras i bilarnas kommunikationssystem. - Det här är en mycket intressant utveckling för Smarteq eftersom det ger helt andra volymer för våra produkter. Samarbetet med den japanska biltillverkaren är ett kvitto på att den här utvecklingen verkligen börjar ta fart och att Smarteq är välpositionerat inom detta område, säger Smarteqs VD Jonas Svensson. Smarteq har sedan tidigare OEM-samarbeten inom både handsfree- och antennområdet med flera biltillverkare som till exempel Renault och Volkswagen. Det nu aktuella samarbetet gäller utveckling och leverans av handsfreeutrustning som ska monteras in som standarderbjudande i en ny bilmodell när den lanseras i Europa. Den inledande ordern, som är värd mellan 8 och 12 miljoner kronor, är den första i ett långsiktigt tekniksamarbete mellan Smarteq och den japanska tillverkaren. Leverans och fakturering sker under första och andra kvartalet i år. Smarteq är ett svenskt företag som har valt att fokusera sin verksamhet på att utveckla och sälja accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Smarteq riktar sig mot både OEM- marknaden och eftermarknaden och utvecklar produkter inom de tre områdena Handsfreeprodukter, Antennsystem och Telematik. För mer information: Jonas Svensson, VD Smarteq tel 08-792 92 00, mob 073-385 92 50 jonas.svensson@smarteq.se, www.smarteq.com Smarteq utvecklar accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Smarteq har cirka 50 anställda, försäljningsbolag i Tyskland och i USA samt upparbetade försäljningskanaler i cirka 30 länder. Företaget omsatte 107 miljoner kronor 2000 och B-aktien handlas på NGM-listan. Smarteq presenterar bokslutskommunikén för 2001 den 21 februari. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/18/20020218BIT00290/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/18/20020218BIT00290/bit0002.pdf