Smarteq presenterar bluetooth-handsfree på Cebit

Smarteq presenterar bluetooth-handsfree på Cebit NGM-noterade Smarteq satsar hårt på Cebit-mässan i Hannover nästa vecka och presenterar flera nyheter inom området kommunikation till och från fordon. Den intressantaste nyheten är en bluetooth-lösning för fast handsfree, där utrustningen fungerar helt trådlöst mot en mobiltelefon i bilen. Detta plus en car sharing-lösning demonstreras i en Smart-bil på mässan. Den nya bluetooth-lösningen som Smarteq tagit fram fungerar initialt mot Ericsson-telefoner som är den första mobiltelefontillverkare som tagit fram en telefon med möjlighet att ansluta en bluetooth-adapter. I handsfreeutrustningen finns en bluetooth-modul integrerad. Det här innebär att när en person stiger in i bilen är det bara att knäppa på handsfree-utrustningen som sedan kommunicerar med mobiltelefonen oavsett om telefonen ligger i fickan eller i väskan. Det betyder att det går att ringa via handsfreeutrustningen utan att den behöver ha kontakt med telefonen, dessutom innebär röststyrningen att användaren inte heller behöver röra själva telefonen. Den här utrustningen demonstrerar Smarteq på Cebit-mässan i Hannover i nästa vecka i en bil av märket Smart. Bilen är dessutom utrustad för demonstration av car sharing-projektet City Car Club där Smarteq har utvecklat accessystemet, det vill säga fordonsservrar och antennsystem. City Car Club är ett car sharing-projekt i Helsingfors som bygger på fordonstelematik. Det går ut på att hyra ut bilar på ett för kunderna bekvämare och billigare sätt än vad traditionella biluthyrare kan göra. Bilarna finns utplacerade på ett antal parkeringar i centrala Helsingfors. Kunderna beställer sedan en bil via företagets webbplats eller ett gratissamtal och får då besked om var den närmaste hyrbilen står parkerad. Efter bilturen ringer kunden ytterligare ett samtal, informationen skickas via GSM till kundservice, bilen låses och datorn i bilen beräknar hur långt kunden kört och hur länge den använts. Kunden får sedan automatiskt en faktura. - Utvecklingen går mot att göra morgondagens fordon till kommunikationscentraler. Båda dessa nyheter ligger helt i linje med detta och visar att Smarteq ligger långt fram i denna utveckling, säger Smarteqs VD Jonas Svensson. På Cebit-mässan presenterar dessutom Smarteq en nyutvecklad universal handsfree, som innebär att utrustningen går att uppgradera av användaren själv. Smarteq är ett svenskt företag som har valt att fokusera sin verksamhet på att utveckla och sälja accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Företaget riktar sig mot både OEM- marknaden och eftermarknaden och utvecklar produkter inom de tre områdena Handsfreeprodukter, Telematik (Positioneringsprodukter, M-2-M- produkter och Fleetmanagementprodukter) och Antennsystem gentemot fordonsindustrin. För mer information: Jonas Svensson, VD Smarteq tel 08-792 92 00, mob 070-539 36 33 jonas.svensson@smarteq.se www.smarteq.com Smarteq utvecklar accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Smarteq har cirka 75 anställda, ett marknadsbolag i Tyskland och upparbetade försäljningskanaler i cirka 30 länder. Företaget omsatte 107 miljoner kronor förra året och B-aktien handlas på NGM-listan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/16/20010316BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/16/20010316BIT00430/bit0001.pdf